فرصت برای سبز شدن، باز آمده است // در انتـظار فرصـت فــردا نمی شــوم


Admin Logo
themebox Logo
تاریخ:چهارشنبه 10 اردیبهشت 1399-09:20 ق.ظ

تلنگر (9)



                                     تلنگر (9)

                  صبغه درست است یا سبغه و سبقه؟


   « شعر نیما در حکم آیینه ای است که تمام عناصر و پدیده های زندگی شمالی در آن 

    تجلّی می یابد و در آن به قول استاد شفیعی کدکنی« صبغة اقلیمی یا رنگ محلـی» 

    را می توان احساس کرد.»

    به عبـارت بالا نگاهـی بیندازید. در این نوشته، واژة « صبغه» با توجّه به همنشینی 

    واژگان و مفهوم ارائه شـده به درستی به کار رفتـه است، ولی بعضی از افراد به جای 

    صبغه، به اشتباه از کلماتی چون سبغه و سبقه بهره می گیرند.

    صبغه واژة عربی است، اما اخیراً در فارسـی به کار می رود و به ویژه در متون ادبـی 

    رواج فراوانی پیدا کرده است.

    در فرهنگ فارسی عمید، واژة« صِبغه» در معانی:« 1. رنگ 2. ماده‌ای که با آن چیزی 

    را رنگ می‌کنند. 3. دین و ملت » آمده است. در همین فرهنگ برای واژة « سَبغه » 

    معانی« رفاهیت، فراخی و تن آسـایی» ذکر شده است. سبقه هم به معنی پیشینه و 

    سابقه است.

    سیما داد در کتاب فرهنگ اصطلاحات ادبـی« صبغه» را با صدای ضمّه بر روی حرف 

    صاد آورده است و توضیح داده است:« صُبغه یعنی رنگ، و صُبغة محلی یعنی رنگ و 

    حال و هوای بومی. صُبغه محلی در ادبیـات به معنی گنجانیدن خصوصیات ناحیه ای 

    خاص در روایت است که با غرابت و ویژگی خود سبب جالب تر شدن آن می شود.»

 

                                        عباس رسولی املشی

                              چهارشنبه 10 / 2 / 1399 ـ لنگرود




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : مقاله 

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات