فرصت برای سبز شدن، باز آمده است // در انتـظار فرصـت فــردا نمی شــوم


Admin Logo
themebox Logo
تاریخ:سه شنبه 30 مرداد 1397-09:13 ق.ظ

کانون ادبی « آوای شالی » رانکوه ـ جلسه سی و پنجم

                  

                             کانون ادبی « آوای شالی » رانکوه ـ جلسه سی و پنجم

سی و پنجمین نشست کانون ادبی آوای شالی بخش رانکوه شهرستان املش به دعوت شهردار و اعضای شورای شهر در ساعت ۴۵ : ۴ بعدازظهر روز دوشنبه ۲۹ / ۵ / ۱۳۹۷ در سالن اجتماعات شهرداری رانکوه برگزار شد.

درآغاز عباس رسولی املشی مسئول و مجری کانون با خوانش غزلی از لسان الغیب حافظ شیرازی و خوشامدگویی به حضّار، برنامه های نشست سی و پنجم را اعلام نمود.

در ادامه به ترتیب آقایان محمدرضا مردان پور شهردار فرهنگ دوست رانکوه و سیدمهدی علوی رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان املش مطالبی را بیان کردند.

آنگاه آقای دکتر ابراهیم صفری مدرس دانشگاه فرهنگیان و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گیلان مبحث ادبی خود را با عنوان « نگاهی به ادبیات بومی » آغاز نمود.

وی گفت: نظریه « بهینگی» در گویش گالشی اشکور در سال ۱۳۷۸ مطرح شد. این مکتب، گویش های در حال مرگ را نجات می دهد و آنها را مطالعه می کند.

دکتر صفری افزود: ادبیات بومی با غنای خود به خوبی معرفی نشده است، لذا فرهنگ های پوشالی مورد اقبال قرار گرفته اند. فرهنگ هر جامعه، یک انسان است و ادبیات بومی به عنوان یکی از اعضای پیکر این انسان است. اگر عضوی از این اعضا بیمار باشد، قطعاً مشکلاتی برای آن انسان و حیاتش پیش می آید.

وی ادامه داد: ادبیات بومی به سرعت رو به فراموشی می رود و از اصالت خود دور شده است و این به دلیل سلطه غرب صنعتی است؛ گر چه تکنولوژی فوایدی هم دارد، اما این اشکال را هم دارد که برای انسان تصمیم می گیرد. نسل امروز دچار دو فرهنگی شده است و هدف اصلی پادفرهنگی ها این است که فرهنگ ها را فرو بریزند

دکتر صفری گفت: در آمارها آمده است که فارسی جزو ده زبان قدیمی دنیاست. فردوسی در اثر ماندگار خود شاهنامه، نه هزار واژه فارسی به کار برده است و امروزه ما به خاطر واژه های مزاحم تنها حدود هفت صد واژه اصیل فارسی را به کار می بریم.

او در پایان اشاره داشت: در مکاتب ادبی اثبات شده است که هر چه از شهر و تکنولوژی دورتر می شویم، زبان اصالت بیشتری دارد.

در ادامه آقای سعید افروز شاعر رحیم آبادی در بخش معرفی کتاب های مفید ادبی، به بررسی کتاب " نامه به کودکی که هرگز زاده نشد - تالیف: اوریانا فالاچی " پرداخت و با بیان شرح حال و فعالیت های خانم فالاچی و خوانش بخش های از اثر او ، ویژگی های ارزشمند آن را برای حاضران تشریح کرد.

سپس دو غزل از سروده های آقای سیدرضا فندرسکی آیتی شاعر و مورخ رودسری بین اعضای کانون توزیع شد و پس از خوانش آن توسط شاعر، از جنبه های زبانی، ادبی و فکری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در بینابین برنامه ها، احمد ارض پیما لشکاجانی از رودسر، میرمحمود تکیار از لنگرود، سیدحبیب اسماعیلی از لاهیجان، مصطفی جهان پناه از رانکوه، سیده فاطمه شفایی از املش، آسیه نعمتی از رحیم آباد، ستار لطیفی از رانکوه، بهرام گلعلی پور بی بالانی از کلاچای، رضا طاهرنیا از لنگرود، حاج ابوذر منزوی کجیدی از املش، فاطمه زلفی خشکدشتی از لاهیجان، سیداحمد سیدصالحی از لنگرود، جعفر صالحی از رودسر، محمد صفری کاکرودی از املش، ایوب جوان از اطاقور، مسلم رمضانی گوائی از رحیم آباد، علی فرخی مهر از رانکوه، علیرضا یوسفی گسکری از رودسر، بهزاد استادی از املش، مهدی بهی فر از رودسر، رامین همتی از سیاهکل و فروغ سلیمانی از لنگرود تازه ترین آثار خود را قرائت کردند.

این نشست در ساعت هشت غروب با صلوات حاضران پایان یافت و قرار شد نشست سی و ششم کانون در روز یکشنبه ۲۵ شهریور ۹۷ در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی مرحوم حاجیان رانکوه برگزار گردد.

                         مسئول و مجری کانون ادبی آوای شالی رانکوه ـ عباس رسولی املشی





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : گوناگون 
تاریخ:پنجشنبه 25 مرداد 1397-10:34 ق.ظ

رود

    

                           

                                        « رود »


                            این رود     

                                   که چنین شادمانه می خواند

                            و سنگ ها را

                                         به رقص درآورده است

                            به دیدار دلبرش دریا می رود

                

                                          عباس رسولی املشی

                                    دوشنبه 22 / 5 / 1397 ـ لنگرود




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : شعر 
تاریخ:پنجشنبه 25 مرداد 1397-10:19 ق.ظ

ایستگاه

       

                      

                                   « ایستگاه»


                        قطار ثانیه ها

                                 از ساعت دیواری اتاقم

                                                             پَر می کشند

                         کدام ایستگاه پیاده خواهم شد؟

                

                                     عباس رسولی املشی

                              دوشنبه 22 / 5 / 1397  ـ لنگرود




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : شعر 
تاریخ:چهارشنبه 24 مرداد 1397-02:17 ب.ظ

نشست سی و پنجم کانون ادبی آوای شالی


  
      کتابخانه عمومی مرحوم حاجیان بخش « رانکوه» شهرستان املش برگزار می کند :

                            نشست سی و پنجم کانون ادبی آوای شالی

                           مسئول و مجری کانون: عباس رسولی املشی

 

  شامل برنامه های:

  ۱ـ مبحث ادبـی با عنوان « نگاهی به ادبیات بومی » توسط جناب آقای دکتر ابراهیم 

    صفری مدرس دانشگاه فرهنگیان و رییس انجمن مفاخر استان گیلان

  ۲ـ نقد و بررسی دو غزل از سروده های آقای سیدرضا فندرسکی آیتی شاعر و مورّخ 

    رودسری

  ۳ـ معرفی کتاب های مفید ادبـی ( این نوبت : نامه به کودکی که هرگز زاده نشد ـ 

     نوشته: اوریانا فالاچی ـ ترجمه: مهین ایران پرست) توسط آقای سعید افروز شاعر 

     رحیم آبادی

  4ـ قرائت شعر، داستان و آواز توسط اعضای کانون

 

  زمان: دوشنبه 29 / 5 / ۱۳۹۷ ـ ساعت ۴ بعدازظهر

  مکان: سالن اجتماعات شهرداری رانکوه

  ورود برای شاعران، نویسندگان، هنرمندان و علاقه مندان به ادب و هنر آزاد است.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : گوناگون 
تاریخ:سه شنبه 16 مرداد 1397-09:37 ق.ظ

در قاب گل ها

 

                                  

                                                « در قاب گل ها »

                     ( با یادی از سیمین دخت وحیدی شاعرتوانای معاصر ) 

در جامعه ادبی امروز ما کم نیستند پیشکسوتانی که صادقانه و عاشقانه و به دور از هیاهو و جنجال های ادبی به فعالیت های ارزشمند ادبی و فرهنگی خود ادامه می دهند. چنین شخصیت های تاثیرگذار ادبی، زندگی خود را وقف فرهنگ کشورشان می نمایند و هدایتگر و چراغ راه شاعران و نویسندگان مبتدی برای رسیدن به قلّه ادبیات هستند. از جمله این چهره های تاثیرگذار می توان از بانوی شعر ایران یعنی سیمین دخت وحیدی نام برد.

                                                                                        *

من از سال 1365 سرودن شعر را آغاز کردم. در آن سال ها دنبال مکانی فرهنگی می گشتم که بتوانم در آنجا در امر شعر و شاعری پیشرفت نمایم. شنیده بودم که حوزه هنری در موضوعات ادبی و هنری فعالیت های چشمگیری دارد. کارشناس ادبی حوزه شاعر نام آشنای معاصر سرکار خانم سیمین دخت وحیدی بود. در حوزه هم شاعران را به صورت حضوری پذیرا بودند و هم به صورت مکاتبه ای اشعارشان را بررسی می کردند. گاه گاه اشعار ابتدایی خودم را برای حوزه می فرستادم و اشکالات آن را از طریق نامه دریافت می کردم. سال 67 بود که تصمیم گرفتم به حوزه هنری ( خیابان حافظ، نبش سمیه) بروم و با کارشناس ادبی حوزه خانم وحیدی دیداری داشته باشم. ایشان مانند مادری مهربان پذیرایم بود. متانت و خوش رویی ایشان را فراموش نمی کنم. با شور و شوق خاصی معایب کارم را گوشزد و محاسن شعرم را مطرح می کردند و مرا به ادامه کار راهنمایی می نمودند. ایشان مطرح کردند که تصمیم دارند مجموعه ای از شعر شاعران جوانی که با حوزه همکاری دارند، به صورت کتابی انتشار دهند. به هر حال جلسه بسیار پربار و مفیدی بود. بعدها طبق قولی که خانم وحیدی داده بودند، کتاب مورد نظر با عنوان گاهنامه شعر« در قاب گل ها » چاپ و منتشر شد.                                              این کتاب، آثار 37 شاعر از جمله: ذبیح الله ذبیحی، سلیمان هرمزی، عبدالمجید نجفی، حمیدرضا اکبری، بهروز رستگار و... را دربر می گرفت. کتاب « در قاب گل ها» به کوشش سیمین دخت وحیدی در شمارگان شش هزار نسخه، در 143 صفحه توسط انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1368 انتشار یافت. بعدها نسخه ای از این کتاب توسط حوزه برایم ارسال شد. شرح حال کوتاه به همراه سیزده شعر بنده در این کتاب درج شده بود. امّا چیزی که برایم جالب بود، دو شعر از این سیزده شعر از سروده های من نبود. وقتی که این موضوع را با خانم وحیدی در میان گذاشتم؛ ایشان عنوان کردند که اشتباهی در جا گذاری اشعار صورت گرفته است. ولی من آخرش متوجه نشدم این دو شعری که همراه یازده شعرم درج شده است از سروده های کدام شاعر است. هر دو شعر مورد نظر را ذکر می نمایم:

« دیدار در صبح »

به سراغ من اگر می آیید / برایم چراغ بیاورید / و آیینه / من خورشید را  / به میهمانی باغچه دعوت کردم / حوض خانه ما / بستر ماه است و ماهی ها / به سراغ من اگر می آیید / گل بگویید و گل / بشنوید / باغچه خانه ما / جایگاه خورشید است / و اقیانوس / در رگِ گل هایش جاری / به سراغ من اگر می آیید / برایم صفا بیاورید / و صمیمیت / خانه محقر مرا / به کینه ها و حسدهایتان / نیالایید /  من به انسان / عشق می ورزم

« کومه »

سال هاست خانه ای می سازم / روی وارستگی دریاها / تکیه بر دامن کوه / سر راه وزش باد بهار / سال هاست خانه ای می سازم / روی احساس گیاه / پای دیوار بلورین بهشت / سال هاست خانه ای می سازم / روی شادابی ایمان / و به رنگ گل سرخ / زیر باران ستاره / و به پهنای جهان / سال هاست خانه ای می سازم / خاکش از باغ امید / آبش از شبنم گل، نم نم ابر / لب یک رود پرآب / که بود خانه سیّال هزاران ماهی / سال هاست خانه ای می سازم / روی آگاهی آب / بر سر موچ بلند / در دلِ پرتپش طوفان ها / سال هاست خانه ای می سازم / که پر از موسیقی است / و در آن راه ندارد / زشتی و تاریکی / یا سرابی ز فریب / یا که تزویر و ریا / سال هاست خانه ای می سازم / که مه و اختر و مهر، چلچراغند در آن / و در انبوه چراغانی ها / یک سپیدار بلندیست / که آویخته ام / بر سرِ شاخه او، یک فانوس / که گلِ عشق در آن می سوزد/ سال هاست خانه ای می سازم / که به روی در و دیوار بلورش / پیچک عاطفه و عشق و محبت / گلِ شادی و شعف، می روید

                                                                   عباس رسولی املشی

                                                          دوشنبه 15 / 5 / 1397  ـ  لنگرود


                          




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : مقاله 
تاریخ:یکشنبه 14 مرداد 1397-11:37 ب.ظ

کانون ادبی « ادبستان » لنگرود ـ جلسه بیست و هفتم



                         کانون ادبی « ادبستان » لنگرود ـ جلسه بیست و هفتم

بیست و هفتمین نشست کانون ادبی « ادبستان» وابسته به کتابخانه عمومی شمس لنگرودی در ساعت 30 : 4 بعد ازظهر روز یکشنبه 14/ 5/ 1397 با حضور شاعران، نویسندگان، هنرمندان و جمعی از علاقه مندان به ادب و هنر در سالن اجتماعات این کتابخانه برگزار شد.

در آغاز عباس رسولی املشی مسئول و مجری کانون ادبی با خوانش غزلی زیبا از مهدی پیشنماز زاده و خوشامدگویی به حضّار، مبحث ادبی خود را با عنوان« نگاهی به زندگی و شعر مهدی پیشنماززاده لنگرودی» ارائه نمود.

ایشان با خوانش غزلی از آقای پیشنماززاده، سخنان خود را در باره چگونگی آشنایی با این شاعر خوب لنگرودی در اواخر دهه شصت شروع کرد. آنگاه به ذکر خاطراتی با ایشان، حضور در نشست های پربار انجمن ادبی حافظ لنگرود در آن سال ها و دیدار با شهدی لنگرودی شاعر برجسته و نام آشنای گیلانی پرداخت.

رسولی در ادامه سخنان خود به ویژگی های شعر پیشنماززاده در قلمروهای زبانی، ادبی و فکری اشاره کرد و وی را شاعری دانست که مهارتش در قالب غزل جلوه گر است. او گفت: پیشنماززاده دارای زبان شعری شیوا و روان است و ترکیبات تازه و بدیع از جمله: سمند عاطفه، جبین قاف خیال، شعور ذهن سحرگاه، رگ حیات چمن، خلسه های مهتاب، پلک شب و... در اشعار او به فراوانی مشاهده می شود.

وی افزود: ارتباط منطقی در محورهای افقی و عمودی، بهره گیری از صور خیال به ویژه تلمیح، تشبیه، استعاره و ... ، آگاهی و اطلاعات وسیع از حوادث و ماجراهای تاریخی و مذهبی و نیز استفاده بسیار از شبه جمله های هَلا و هیهات از ویژگی های شعر پیشنماززاده است.

آنگاه آقای محمد بابایی همتی فرهنگی نام آشنای لنگرودی در بخش معرفی کتاب های مفید ادبـی نگاهی به کتاب« در تلاطم زندگی» نوشته امیل زولا داشت و ویژگی های این اثر خواندنی و ارزشمند را برای حاضران برشمرد.

سپس پنج دوبیتی گیلکی از سروده های آقای سیدحبیب اسماعیلی شاعر لاهیجانی بین حضار توزیع شد و پس از خوانش آن توسط شاعر، از سوی شاعران حاضر در جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت و نکات مفید و آموزشی در باره این اشعار مطرح شد.

در ادامه رضا طاهرنیا دریاسری از لنگرود، علی علینقی نژاد « زائر» از لنگرود، فروغ سلیمانی از لنگرود، الهام خوان یغما از لنگرود، بهزاد استادی از املش، احمد نجفی از لنگرود، بیژن ورنوس« اندوه» از بندرانزلی، سیداحمد سیدصالحی از لنگرود، شهین پورمعصومی از لنگرود، علیرضا یوسفی گسکری از رودسر، علی فرخی مهر از رانکوه، مهناز محمودی از رودسر، احمد ارض پیما لشکاجانی از رودسر، مجید مؤید ناصری از لاهیجان، ستار لطیفی از رانکوه، عالیه کاملی از لنگرود و اسماعیل پورحسین از کلاچای تازه ترین آثار خود را قرائت کردند.

لازم به ذکر است که در این جلسه سرکار خانم فاطمه اسماعیل پور رییس اداره کتابخانه های عمومی لنگرود توضیحاتی در باره فعالیت های فرهنگی کتابخانه های شهرستان ارائه نمود و از حضور ارزشمند شاعران و نویسندگان در جلسات ماهانه کانون ادبی ادبستان تشکر و قدردانی کرد.

کانون ادبی« ادبستان» لنگرود در ساعت 8 غروب با صلوات حاضران پایان یافت و قرار بر این شد که جلسه بیست و هشتم کانون در روز یکشنبه 18 شهریور 1397 در همین مکان برگزار گردد.

                           مسئول و مجری کانون ادبی « ادبستان » لنگرود  ـ  عباس رسولی املشی





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : گوناگون 
تاریخ:پنجشنبه 11 مرداد 1397-11:36 ق.ظ

بیست و هفتمین نشست کانون ادبی ادبستان


          

                

                        کتابخانه عمومی شمس لنگرودی برگزار می کند:

                    بیست و هفتمین نشست کانون ادبی ادبستان

                          مسئول و مجری کانون: عباس رسولی املشی

  ** بخش اوّل (به روال جلسات گذشته)

    شامل برنامه های :

   1ـ معرفی کتاب های مفید ادبی (این نوبت: رمان «درتلاطم زندگی» ـ نویسنده: امیل

    زولا ) توسط آقای محمد بابایی همتی فرهنگی نام آشنای لنگرودی

   2ـ نقد و بررسی چند شعر از سروده های آقای سیدحبیب اسماعیلی شاعر لاهیجی

   3ـ قرائت شعر، داستان و آواز توسط اعضای کانون


  ** بخش دوم (تجلیل از مقام ادبی آقای مهدی پیشنماززاده شاعرنام آشنای لنگرودی)

  شامل برنامه های:

  ۱ـ مبحث ادبی با عنوان « نگاهی به زندگی و شعر مهدی پیشنماززاده لنگرودی» توسط 

    مسئول و مجری کانون

  2ـ خوانش شعری از سـروده های جناب پیشنماززاده در دستگاه شـور توسط هنرمند 

    بزرگوار آقای داود صفری

  3ـ آتش شیدایی(شرح حال وفعالیت های ادبی مهدی پیشنماز زاده از زبان خودِ شاعر)


   زمان: یکشنبه 14 / 5 / ۱۳۹7  ـ  ساعت 4 بعدازظهر

   مکان: کتابخانه عمومی شمس لنگرودی ( جنب منبع آب)

   ** ورود برای شاعران، نویسندگان، هنرمندان و علاقه مندان به ادب و هنر آزاد است.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : شعر 
تاریخ:جمعه 5 مرداد 1397-12:29 ق.ظ

طنز و جایگاه آن در ادب فارسی


                                                  طنز و جایگاه آن در ادب فارسی

طنز واژه ای عربی و به معنی تمسخر و استهزا است و در اصطلاح ادب به آن دسته از آثار ادبی اطلاق می گردد كه با دست مایة آیرونی1 و تهكّم و طعنه به استهزا و نشان دادن عیب ها، زشتی ها، نادرستی ها و مفاسد فرد و جامعه می پردازد.

اگر چه ذات و طبیعت طنز با خنده و شوخی سرشته شده است، امّا در طنز هدف اصلی خنداندن نیست، بلكه خنده وسیله ای برای نشان دادن معایب، زشتی ها، نارسایی ها و آگاه كردن اذهان به عمق رذالت ها و خباثت می باشد.

طنزنویس با اثرش به ظاهر خنده ای بر لب خواننده می نشاند، امّا در باطن، انسان را به تفكّر و تأمّل وادار می كند. او انگار ذرّه بینی برمی دارد و مفاسد و بدی ها را به شكلی اغراق آمیز بزرگ جلوه می دهد تا این معایب مورد توجّه قرار گیرد و اصلاح گردد یا مانند كاریكاتوریستی قسمتی از اثر خود را برجسته تر از قسمت های دیگر به نمایش می گذارد تا توجّة خواننده به آن بخش معطوف گردد.

خندة نهفته در طنز، خندة تلخ و دردناك و از روی علاقه و دلسوزی است. در ابتدا ممكن است فرد یا افراد مورد خطاب را ناراحت كند، امّا وقتی كه شخص یا اشخاص با تأمّل به موضوع بنگرند، تازه ممنون طنزنویس هم می شوند. بنابراین می توانیم عنوان كنیم كه هدف اصلی طنز، اصلاح و تزكیه است نه سرزنش و اذیت و آزار. در واقع طنز با برجسته نمودن بدی ها و مفاسد، انسانی را كه فطرت نیك خود را از یاد برده است، از این غفلت به در می آورد و او را به مسیر حقیقی و فطری اش رهنمون می شود.

طنزنویس در واقع مانند یك پزشك عمل می كند. با نیشتر یا كارد جرّاحی زخمی را بر بدن بیمار وارد می كند، امّا قصد وی اذیت و آزار بیمار نیست بلكه هدف، درمان او است. روی همین اصل است كه هیچ گاه بیمار با پزشك به مقابله برنمی خیزد؛ چون به خوبی به هدف او آگاه است .در یك دیدگاه كلّی می توانیم بگوییم كه در طنز هدف، هشدار دادن، اصلاح نابه سامانی ها و ناهنجاری های فرد و اجتماع است .

جاناتان سویفت2 ( 1667 ـ 1745 ) طنز را چنین تعریف می كند: « آینه ای است كه بینندگان آن عموماً چهرة كسی  جز خودشان را در آن كشف می كنند و این علّت عمده ی استقبالی است كه نسبت به طنز در دنیا وجود دارد و باز به همین خاطر است كه كمتر كسی از آن می رنجد.»

آثارانتقادی، به خصوص سروده های انتقادی، در تمام دوران دیده شده است امّا شاهد بوده ایم كه هرگاه فضای جامعه برای انتقاد مستقیم و صریح آماده نبوده است، طنز جولان داده است. بارزترین ادواری كه می توان از شكوفایی طنز نام برد، مربوط به قرن های هفتم و هشتم، دورة مشروطه و عصر حاضر می باشد.

عبید زاكانی، فخرالدین علی صفی، علی اكبر دهخدا، نسیم شمال، محمّدعلی جمال زاده، ابوالقاسم حالت، ایرج پزشكزاد و كیومرث صابری « گل آقا» از طنزپردازان بزرگ گذشته و معاصر به شمار می آیند. هرچند كه رگه هایی از طنز را نیز در آثار بزرگانی چون حافظ ، سعدی ، مولوی ، جامی و ... می بینیم.

                                                     عباس رسولی املشی

پانوشت :

1 ـ  آیرونی به معنی عام ، صناعتی است كه نویسنده یا شاعر به واسطة آن ، معنایی مغایر با بیان ظاهری در نظر دارد .  2 ـ چهرة برجستة طنز انگلیس

 منابع :  

1 ـ  داد ، سیما ، فرهنگ اصطلاحات ادبی ، چاپ چهارم ، انتشارات مروارید ، 1380 

ـ  داودی ، حسین و دیگران ، كتاب درسی ادبیّات فارسی ( 2 ) ، چاپ اوّل ، شركت چاپ و نشركتاب های درسی ایران ، 1377 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : مقاله